هیئت زوّارالحسین علیهم السلام

هیئت زوّارالحسین علیهم السلام

معرفی فعالیتهای هیئت زوّارالحسین(ع)
هیئت زوّارالحسین علیهم السلام

هیئت زوّارالحسین علیهم السلام

معرفی فعالیتهای هیئت زوّارالحسین(ع)

مردم‌سالاری‌ دینی،‌ گفتمان‌ رهبر انقلاب‌ اسلامی

مردم سالاری دینی، گفتمان رهبری(مدظله العالی)، هیئت زوارالحسین(ع)

مردم‌سالاری‌ دینی،‌ گفتمان‌ رهبر انقلاب‌ اسلامی

در این‌ نوشتار به‌ معنا، مبانی‌ و اصول‌ مردم‌‌سالاری‌ دینی در دیدگاه‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ بعنوان‌ نظریه‌پرداز "مردم‌سالاری‌ دینی "، اشاره‌ می‌شود تا دیدگاه‌ بدیل‌ اسلامی در مقابل‌ دموکراسی‌ غربی  بازنموده‌ شود.

‌مقدمه‌
"
در نظام‌ اسلامی، رأی، خواسته‌ و عواطف‌ مردم، تأثیر اصلی‌ را دارد و نظام‌ اسلامی‌ بدون‌ رای‌ و خواست‌ مردم‌ تحقق‌ نمی‌یابد."(1) (آیت‌الله خامنه‌ای)

بحث‌ از جایگاه‌ و نقش‌ مردم‌ در تاسیس‌ حکومت‌ و نحوه‌ اداره‌ جامعه، از جمله‌ مباحث‌ مهمی‌ است‌ که‌ ریشه‌های‌ تاریخی‌ عمیقی‌ در قلمروی‌ سیاست‌ و حکومت‌ در جوامع‌ مختلف‌ دارد. در این‌ میان‌ جریان‌ اندیشه‌ سیاسی‌ غرب‌ با بهره‌مندی‌ از امکانات‌ سخت‌افزاری‌ و نرم‌افزاری‌ توانسته‌ دیدگاه‌ خود را بر سایر واحدهای‌ سیاسی‌ تحمیل‌ نماید، به‌ گونه‌ای‌ که‌ اصطلاحات‌ و آموزه‌های‌ غربی‌ در نظام‌های‌ سیاسی‌ مختلف‌ به‌ کار گرفته‌ شده‌ است. دموکراسی‌ نیز سرگذشتی‌ اینچنین‌ دارد و ملاحظه‌ می‌شود که‌ غرب‌ در نظر دارد آن‌ را به‌عنوان‌ تنها روش‌ حکومتی‌ مطلوب‌ بر انسان‌ معاصر تحمیل‌ نماید.(2) "دموکراسی " که‌ از حیث‌ معنایی‌ از آبشخور لیبرالیسم " تغذیه‌ می‌نماید و مبتنی‌ بر آموزه‌های‌ سکولاریزم‌ و اومانیسم‌ است، الگوی‌ پیشنهادی‌ بلکه‌ تحمیلی‌ غرب‌ برای‌ کلیه‌ نظام‌ها شده‌ تا سیطره‌ای‌ را که‌ فرانسیس‌ فوکویاما  برای‌ "لیبرالیسم‌ سرمایه‌داری" وعده‌ داده‌ بود، محقق‌ سازد. "دموکراسی" از این‌ منظر روشی‌ به‌ حساب‌ می‌آید که‌ جامع‌ ارزش‌های‌ سکولار غربی‌ در اداره‌ جامعه‌ است‌ و  لذا هرگونه‌ تعرض‌ و نقد و انتقادی‌ نسبت‌ به‌ آن‌ با حربة‌ "استبداد"، سرکوب‌ شده‌ و سعی‌ می‌گردد تا از آن‌ تابویی تازه‌ برای‌ انسان‌ قرن‌ بیست‌ و یکم، فراهم‌ آید. (3
 
ادامه مطلب ...